Hoogtepunten en geschiedenis

In de meer dan 100 jaar van het bestaan van de Weesper Schaakclub zijn er naturlijk vele hoogtepunten geweest. Jubilea en andere gedenkwaardige momenten. Op deze pagina een greep uit de vele momenten, gedocumenteerd met foto’s filmjes etc.

Meer is er te lezen in het in 2023 verschenen Jubileumboek ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan.
Op deze site kunt u ook scrollen rechtsonder bij Archieven en onder Categoriën (Historie, Jeugd, Senioren, Nieuws). We hebben daar vele grote en kleine momenten uit het verleden geplaatst; vaak met 1 of meerdere foto’s.
Onder Toernooi staat de subpagina “Open Kampioenschap van de Stad Weesp (OK) Foto Archief”.

Op 7 november 2023 wordt de Weesper Schaakclub tijdens de viering van het 100-jarig bestaan onderscheiden met de Koninklijke Erepenning.

In 2015 werd Bertus Vossepoel benoemd tot erelid. De speech geeft de vele redenen aan.

In 2005 werd gevierd dat Weesp 650 jaar stadsrechten had. Bij het Open Kampioenschap van de Stad Weesp ontvingen de deelnemers een certificaat waarmee de verbondenheid van de WSC en Weesp werd benadrukt.

In 1998 bij het 75 jarig jubileum werd voorzitter André Ottenhoff geinterviewd door TV Weesp. De opname van de uitzending hebben we weten veilig te stellen.
Ook verscheen er een jubileumclubblad. Deze speciale edite bevat vele foto’s “uit de oude doos”.

In 1988 bij het 65 jarig jubileum werd Thijs Ottenhoff benoemd tot erelid. Het fragment dat we hier publiceren komt uit de film “65 jaar en 1 Dame”, gemaakt door cineast en clublid Tonny Vieirra.

In 1966 wordt WSC 1 kampioen in de HSB Klasse 1A. De Hoofdstedelijke Schaakbond (HSB), later Schaakbong Groot Amsterdam (SGA), eert de WSC met een diploma.

In 1964 wordt WSC 2 kampioen in de HSB Klasse 2A. De Weesper Schaakclub onderscheidt de spelers met een diploma. Het archief bevat het diploma van Dhr. A. van der Plas.

In januari 1945 wordt voorzitter Wout van Deursen opgepakt tijdens een razzia en te werk gesteld in Duitsland. Bij terugkeer schrijft hij een open brief aan de klanten van zijn kapsalon.
Het origineel bevindt zich in het Archief van de Gemeente Weesp (referentie GAW035 stuknr 5) www.rhcvechtenvenen.nl

In 1923 wordt de WSC opgericht. De Weesper Bergsma, in 1923 één van de sterkste schakers van Nederland, heeft aan de wieg gestaan van de Weesper Schaakclub. Over hem is verder weinig bekend, maar hij gaf het lokale schaakleven een impuls door op 23 oktober een door hemzelf gespeelde simultaanseance te organiseren.
Daar kwamen spontaan 27 schakers op af, onder wie anno 2023 ook nog steeds bekende namen als Scheermeijer, Muntinga en Zwaan. De officiële oprichting van de vereniging vond plaats op 7 november in gebouw “Handeldrijvende Middenstand” aan de Hoogstraat.
De eerste voorzitter van de club werd de heer Speets. Het eerste verenigingsjaar werd afgesloten met 41 leden.

In 1914, ruim voor de oprichting van de WSC in 1923, werd er al geschaakt in Weesp. Zo blijkt uit deze foto van een simultaanseance. Bron: het boek “Weesp, zoals fotograaf Boudewijn van den Berg het zag”.